شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه

5 نظر

تحصیل پزشکی در ترکیه با موفقیت در امتحان YOS در دانشگاههای دولتی و آزمون های خاص برای دانشگاه های خصوصی در کنار معدل قابل قبول ممکن است. طول مدت تحصیل پزشکی 6 سال می باشد. در طول مدت تحصیل پزشکی، سه ساله اول تحصیل به صورت تئوری و در خصوص علوم پایه، بالینی و آزمایشگاهی بوده و سه ساله دوم شامل شناخت داروها، تحقیق بر روی بیماری ها و درمان آن ها و همچنین کارورزی به صورت عملی می باشد. هر سال تحصیلی شامل دو ترم می شود که آغاز این ترم های تحصیلی در کشور ترکیه همانند ایران در دو ماه مهر و بهمن می باشد. شرایط تحصیل پزشکی در ترکیه را در زیر لیست کردیم:

  • موفقیت در آزمون های ورودی
  • ریرنمرات و معدل قابل قبول
  • مدرک زبان آیلتس یا مهارت ترکی در حداقل سطح B1 (دانشگاه های دولتی)

اثبات دانش زبان ترکی در دانشگاههای ملی پزشکی ترکیه از شروط اصلی است. اگر نگران آزمون ورودی هستید باید بگوییم برخی دانشگاه ها این مانع را برداشته اند و با هزینه حدودی 20 هزار دلار سالانه پذیرش اعطا می کنند. دوره رشته پزشکی در ترکیه به دلیل تنوع دانشگاه و هزینه های زندگی کم تقاضای بالایی دارد اما باید توجه داشته باشید که با این هزینه می توان در کشور معتبرتری تحصیل داشت یا خیر. مشاوران موسسه ملک پور با مشاوره رایگان تلفنی این مقایسه را برای شما انجام خواهند داد.

تماس با ما

تحصیل پزشکی در ترکیه

آزمون های ورودی پزشکی در ترکیه

تحصیل پزشکی در ترکیه بدون آزمون امکان پذیر نیست. متقاضیان پزشکی ترکیه می بایست برای ورود به دانشگاه های این کشور نیز از سد آزمون ورودی عبور نمایند. دو نوع آزمون به نام آزمون های "SAT" و "YOS" به عنوان استانداردی برای ورود به دانشگاه های ترکیه وجود دارد.

  • آزمون YOS: آزمون yos ترکیه در دو بخش شامل سوالات هندسه، هوش، ریاضی و بخش سوالات زبان ترکی برگزار می گردد. آزمون yos ترکیه نسبتاً در ترکیه فراگیرتر و برای اکثر دانشگاه ها قابل قبول می باشد. اما
  • آزمون SAT: در دو بخش ریاضی و زبان انگلیسی برگزار می شود. لازم به ذکر است که این آزمون به نسبت آزمون پیشین، بسیار دشوارتر می باشد. سطح سختی سوالات زبان انگلیسی در این آزمون بسیار بالا بوده و با قبولی در این آزمون، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه برای متقاضی مهیا می شود. این آزمون سالیانه در 4 نوبت برگزار خواهد شد. 

جزئیات

توضیحات

مدت زمان

6-7 سال

مدرک زبان

آیلتس: 6

ترکی: B1

آزمون های ورودی

YOS, SAT, ACT

هزینه (سالانه)

دانشگاه دولتی: 2 تا 10 هزار دلار

دانشگاه خصوصی: 20 هزار دلار

آزمون های پذیرش پزشکی ترکیه

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در ترکیه

چنان چه پیشتر عنوان شد، جهت تحصیل پزشکی در ترکیه قدم اول، ارائه نمره قبولی در یکی از آزمون های SAT و یا آزمون YOS ترکیه می باشد و برخلاف سایر کشورها اخذ پذیرش در یکی از دانشگاه های این کشور، قدم اول نخواهد بود. متقاضی تحصیل پزشکی علاوه بر قبولی در آزمون ورودی، نیاز به ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی یا زبان ترکی خواهد داشت. مدرک معتبر در زبان انگلیسی می تواند آیلتس 6 به بالا (بسته به شرایط مورد نیاز هر دانشگاه) یا تافل نمره 80 به بالا باشد. منظور از مدرک معتبر در زبان ترکی نیز ارائه نمره قبولی در آزمون تومر (Tomer) می باشد. در صورت عدم ارائه مدرک زبان، متقاضی می تواند در دوره های یک ساله در دانشگاه منتخب خود شرکت نماید. سپس با اتمام دوره و دستیابی به سطح زبان مورد نظر می تواند پزشکی ترکیه را آغاز نماید. در ذیل این مطلب می توانید مدارک لازم برای تحصیل پزشکی و دریافت پذیرش را مشاهده فرمایید.

مدارک لازم برای دوره پزشکی ترکیه

ارائه مدارک هویتی معتبر؛ گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار، شناسنامه

ارائه مدرک زبان معتبر انگلیسی یا ترکی

ارائه کارنامه ها و ریز نمرات تحصیلی دبیرستان

ارائه دیپلم 12 ساله

ارائه مدرک YOS یا SAT

ارائه رسید پرداخت هزینه پذیرش

داشتن معدل بالای 18

هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه 

هزینه تحصیل در یک کشور خارجی برای دانشجویانی که قصد مهاجرت تحصیلی به خصوص تحصیل در رشته پزشکی (به دلیل طول دوره تحصیل) دارند، همواره موضوعیست که مورد توجه قرار گرفته و از اهمیت زیادی برخوردار است. جالب است بدانید که هزینه تحصیل پزشکی در ترکیه در سال های اخیر به طرز چشمگیری افزایش داشته است. به طور مثال شهریه رشته پزشکی در دانشگاه دولتی حاجت تپه (در شهر آنکارا)، طی دو سال گذشته از رقم سالی 2 هزار لیر به شهریه 46 هزار لیر در سال برای رشته پزشکی به زبان انگلیسی رسیده است.

در حال حاضر هزینه تحصیل پزشکی مبلغی مابین 17 تا 25 هزار دلار در سال برای تدریس به زبان انگلیسی در دانشگاه های خصوصی می باشد. اما شهریه دانشگاه های دولتی با تدریس به زبان ترکی از 12 هزار لیر تا 25 هزار لیر متغیر است. در کشور ترکیه چیزی به نام آزمون سراسری برای ورود به دانشگاه ها وجود ندارد. هر دانشگاه، آزمون ورودی یعنی YOS مربوط به خود را برگزار خواهد کرد. متقاضی می تواند نتیجه آزمون ها را برای دانشگاه های مختلف بفرستد، اما مسئله اینجاست که مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت. هر دانشگاه برای آزمون ورودی خود هزینه ای حدود 200 تا 300 لیر دریافت خواهد کرد. این آزمون ها سالی یک بار و در یک بازه زمانی حدوداً 1 تا 2 ماهه (از ماه اردیبهشت) در کشور ترکیه برگزار خواهد شد. از آن جایی که آزمون هر دانشگاه در یک روز و در محل خود دانشگاه برگزار می شود؛ شخصی که قصد شرکت در آزمون YOS برای چندین دانشگاه دارد، می بایست طوری برنامه ریزی نماید که تاریخ امتحانات با یکدیگر تداخلی نداشته و وی بتواند در تمام آزمون ها و در شهری که دانشگاه مد نظر وی قرار دارد، برای شرکت در آزمون حضور یابد.

هزینه زندگی دانشجویان پزشکی ترکیه

 بدون شک برای زندگی در یک کشور خارجی می بایست یک برآورد نسبی و اولیه در خصوص هزینه های واجب و اولیه زندگی در آن کشور انجام داد. اولین نکته قابل توجه این است که هزینه های زندگی در ترکیه با توجه هزینه های رایج زندگی در هر کدام از شهرهای آن، بسیار متغیر می باشد. جدول ذیل توسط مشاورین مجرب موسسه ملک پور تهیه و جمع آوری شده و میانگینی از هزینه های زندگی در ترکیه را به نمایش درآورده است.

هزینه زندگی در ترکیه

قیمت به یورو

1 لیتر شیر

0.65 یورو

1 کیلوگرم برنج سفید

1.27 یورو

1 کیلوگرم پنیر محلی

4.93 یورو

1 کیلوگرم فیله مرغ

3.04 یورو

1 کیلوگرم گوشت قرمز

8.78 یورو

1 کیلوگرم سیب

0.71 یورو

1 کیلوگرم پرتقال

0.71 یورو

1 کیلوگرم موز

1.68 یورو

 

یکی از مهم ترین هزینه های زندگی در هر کشور، هزینه اجاره و خرید ملک و محل اقامت می باشد. هزینه اجاره و خرید ملک نیز در شهرهای مختلف ترکیه و حتی در نقاط مختلف یک شهر متفاوت است. جدول ذیل بر اساس میانگین هزینه ها در ترکیه تهیه شده است.

هزینه اجاره و خرید ملک در ترکیه

قیمت به یورو

اجاره آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر

208.86 یورو

اجاره آپارتمان یک خوابه در حومه شهر

133.24 یورو

اجاره آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر

365.06 یورو

اجاره آپارتمان سه خوابه در حومه شهر

225.78 یورو

خرید یک متر آپارتمان در مرکز شهر

785.36 یورو

خرید یک متر آپارتمان در حومه شهر

452.53 یورو

تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه

دولت ترکیه امکان تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه برای دانشجویان داخلی و بین المللی را فراهم نموده است، اما برای اینکه بتوانید از این شرایط بهره مند گردید باید شرایط زیر را دارا باشید که این شرایط عبارتند از:

  • قبولی در کنکور (YKS): دانشجوان داخلی برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی ترکیه باید در آزمون کنکور یا YKS  شرکت کنند و رتبه کنکور خود را بدست آورند. بسته به رتبه کسب شده، امکان ورود به رشته‌های مختلف علوم پزشکی فراهم می‌شود.
  • تسلط به زبان ترکیه: دانشجویان خارجی باید تسلط کامل به زبان ترکی در حد c1 را داشته باشند. برخی دانشگاه‌ها همچنین از زبان انگلیسی برای تدریس بخشی از دوره‌های پزشکی استفاده می‌کنند.
  • قبولی مصاحبه: بعضی از دانشگاه ها از دانشجویان مصاحبه دریافت می کنند که قبولی در این مصاحبه از شرایط اصلی برای تحصیل رایگان پزشکی در ترکیه است.
  • ارائه مدارک تحصیلی پیشین: دانشجوان خارجی باید مدارک تحصیلی خود را به همراه ترجمه معتبر و تایید شده توسط سفارت ترکیه ارائه دهند.

آزمون زبان تحصیل پزشکی در ترکیه

در ترکیه، برای ورود به دوره‌های تحصیلی پزشکی، معمولاً دانشجوان باید آزمون زبان Tıp Dil Sınavı (TDS) یا آزمون زبان پزشکی را با موفقیت گذرانند. این آزمون به‌صورت تخصصی برای داوطلبانی که قصد تحصیل در رشته پزشکی را دارند، برگزار می‌شود. مراحل اصلی آزمون زبان تحصیل پزشکی در ترکیه عبارتند از:

  • آزمون چند گزینه‌ای: آزمون زبان تحصیل پزشکی به صورت چند گزینه‌ای است و سوالات آن مرتبط با حوزه‌های پزشکی و علوم پایه به ویژه زبان پزشکی هستند.
  • زمان آزمون: آزمون معمولاً در ماه‌های مشخصی از سال برگزار می‌شود. داوطلبان باید در زمان مقرر به محل برگزاری آزمون حاضر شوند.
  • مهارت‌های زبان: سوالات آزمون به بررسی مهارت‌های زبانی افراد، به ویژه در حوزه پزشکی، می‌پردازد. این شامل درک مطلب، مهارت‌های نوشتاری و شناخت کلمات و اصطلاحات پزشکی است.
  • آموزش زبان: برخی از دانشگاه‌ها ممکن است برای داوطلبان خارجی نیاز به گذراندن دوره‌های آموزش زبان ترکیه داشته باشند تا برای آزمون زبان پزشکی آماده شوند.

مزایای تحصیل پزشکی در ترکیه

تحصیل در رشته پزشکی در ترکیه دارای مزایای زیادی است. این مزایا عبارتند از:

  • اهمیت بین‌المللی: مدارک تحصیلی در زمینه پزشکی از دانشگاه‌های ترکیه به روز و مورد ارزش بالایی است که در سطح بین‌المللی تحسین‌شده می‌شود.
  • هزینه تحصیل پایین: هزینه تحصیل در ترکیه به طور معمول نسبت به بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا کمتر است، که یک مزیت مهم برای دانشجویان خارجی است.
  • برنامه‌های آموزشی با کیفیت: دانشگاه‌های ترکیه دارای برنامه‌های تحصیلی پزشکی با کیفیت و تجهیزات پیشرفته هستند.
  • تجربه علمی و عملی: دانشجویان در دوران تحصیل در ترکیه امکان به دست آوردن تجربه علمی و عملی در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی دارند.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی: بسیاری از دوره‌های تحصیلی در رشته پزشکی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند، که برای دانشجویان خارجی که زبان ترکیه را به خوبی مسلط نیستند، این امکان را فراهم می‌کند.
  • پیشرفت حرفه‌ای: فارغ‌التحصیلان پزشکی از دانشگاه‌های ترکیه می‌توانند پس از فارغ‌التحصیلی به راحتی در بازار کار بین‌المللی حضور یابند.

برترین دانشگاه های پزشکی ترکیه

متقاضیان تحصیل پزشکی می توانند در دانشگاه های دولتی و خصوصی این کشور، تجربه تحصیل پزشکی در ترکیه را کسب نمایند. دانشگاه هایی که رشته پزشکی را به متقاضیان ارائه می نمایند متعهد می باشند که تعداد زیادی از آن ها مورد تأیید وزارت بهداشت ایران می باشند. فهرست به روزرسانی شده دانشگاه های پزشکی مورد تأیید ایران هر ساله در اختیار علاقمندان قرار می گیرد. از جمله برترین دانشگاه های ترکیه که از رتبه و جایگاه بالایی در کشور برخوردار می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دانشگاه حاجت تپه (Hacettepe)، دانشگاه آنکارا، دانشگاه استانبول، مارمارا (Marmara)، آک دنیز (Akdeniz)، اژه، اگه (Ege)، قاضی و... .

فهرست کامل تری از اسامی دانشگاه های پزشکی ترکیه را می توانید در جدول ذیل مشاهده نمایید.

رنگینگ جهانی

نام دانشگاه

رنکینگ کشوری

483

Istanbul Üniversitesi

3

782

Ankara Üniversitesi

5

819

Atatürk Üniversitesi

7

915

Hacettepe Üniversitesi

8

1197

Koç Üniversitesi

10

1276

Marmara Üniversitesi

11

1347

Ege Üniversitesi

12

1575

Gazi Üniversitesi

13

1921

Akdeniz Üniversitesi

20

2399

Baskent Üniversitesi

27

شرایط تحصیل در سایر رشته های علوم پزشکی

علاوه بر تحصیل پزشکی در ترکیه، دانشجویان می توانند در زیرشاخه های رشته پزشکی نظیر داروسازی، دندانپزشکی و پرستاری به ادامه تحصیل در ترکیه بپردازند. در این قسمت به طور مفصل، به شرح شرایط تحصیل در هر یک از رشته های یاد شده می پردازیم.

  • دندانپزشکی

تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور ترکیه همچون بسیاری از کشورها به مدت ۵ سال به طول می انجامد. این دوره به دو بخش دو و سه ساله تقسیم می شود که در دوره دو ساله اول، آموزش مطالب بیشتر به صورت تئوری بوده و دوره سه ساله شامل آموزش عملی می شود. امکان تحصیل در این رشته هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ترکی وجود دارد. نحوه ورود به دانشکده های دندانپزشکی در ترکیه، همانند پزشکی می باشد. شهریه ها نیز کاملا متغیر بوده و هر دانشگاهی به صورت جداگانه آن را در هر سال اعلام خواهد نمود.

  • داروسازی

تحصیل در رشته داروسازی در ترکیه همانند سایر رشته ها پس از کسب نمره قبولی در آزمون های YOS و یا SAT به زبان انگلیسی و ترکی امکان پذیر می باشد. تحصیل در رشته داروسازی در کشور ترکیه به مدت پنج سال به طول می انجامد. شهریه تحصیل بسته به نوع دانشگاه متفاوت می باشد. شهریه دانشگاه های دولتی از 500 دلار در سال و دانشگاه های خصوصی حتی تا 25 هزار دلار در سال متغیر است.

  • پرستاری

پذیرش در رشته پرستاری نیز بسته به نوع دانشگاه و زبان تدریس، نیازمند کسب امتیاز مد نظر دانشگاه در آزمون یوس یا ست می باشد. مدت زمان تحصیل در رشته پرستاری در ترکیه در دوره کارشناسی 4 سال است که شامل دوره های بالینی، مهارت های آزمایشگاهی و پزشکی و مراقبت از بیمار خواهد بود. شهریه دانشگاه ها در این رشته، از 6 تا 8 هزار دلار در دانشگاه های خصوصی متغیر می باشد.

اخذ ویزا تحصیلی ترکیه برای ورود به رشته پزشکی

دانشجویان می بایست حداقل دو ماه پیش از ورود به ترکیه، اقدام به اخذ ویزای دانشجویی نمایند. به این منظور متقاضی می بایست نامه پذیرش تحصیل پزشکی در ترکیه به همراه فرم تکمیل شده درخواست ویزای دانشجویی را به سفارت ترکیه واقع در ایران تحویل دهد. متقاضیان معمولاً پس از گذشت دو ماه می توانند ویزای خود را دریافت نمایند. در ادامه این مطلب، مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزای دانشجویی ترکیه را مشاهده خواهید نمود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای دانشجویی ترکیه

برگه پذیرش

گذرنامه با حداقل اعتبار 6 ماه

ارائه فرم درخواست ویزا

ارائه عکس پاسپورتی

ارائه رسید پرداخت هزینه های ویزا

ارائه رسید تمکن مالی

ترجمه مدارک تحصیلی و ریزنمرات

ارائه مدرک زبان معتبر

 

به طور کلی، اتباع ایرانی مجوز اقامت به مدت 90 روز در خاک کشور ترکیه را دارند. پس از آن برای تحصیل پزشکی  و یا تحصیل در سایر رشته ها، تمامی دانشجویان می بایست برای اقامت بلند مدت خود مجوز لازم را داشته باشند. متقاضی می بایست درخواست برای کسب مجوز اقامت دانشجویی خود را ده روز پس از ورود به خاک ترکیه ارائه دهد. متقاضی که برای اولین بار برای اقامت دانشجویی اقدام می نماید، تا سی روز زمان خواهد داشت تا مدارک مورد نظر را برای اخذ اقامت دانشجویی تکمیل نماید. در ذیل این مطلب، لیست مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز دانشجویی در کشور ترکیه را مشاهده می نمایید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست مجوز اقامت در ترکیه

مدارک هویتی معتبر

عکس متقاضی (4 عدد)

بیمه درمانی (کاملا الزامی)

پذیرش دانشگاهی

رسید پرداخت برای اخذ مجوز اقامت

ارائه رضایت نامه والدین و گواهی تولد (برای افراد زیر سن 18 سال)

ارائه تمکن مالی برای مدت زمان اقامت در ترکیه

کار پزشکی در ترکیه

داشتن اجازه کار حین تحصیل برای متقاضیان تحصیل پزشکی در ترکیه و اصولاً تمامی متقاضیان مهاجرت به ترکیه از طریق تحصیل بسیار حائز اهمیت می باشد؛ چرا که دانشجویان بین المللی می توانند از این طریق، حداقل بخشی از هزینه های تحصیلی و مخارج مربوط به زندگی خود را متقبل شوند. بزرگترین مانع برای اکثر دانشجویان بین المللی در کشور ترکیه، عدم داشتن تسلط کافی به زبان ترکی به عنوان مهم ترین ابزار برای ورود به بازار کار پزشکی در ترکیه می باشد. این مشکل برای تمامی دانشجویان رشته های پزشکی و زیرشاخه های آن نیز وجود دارد. دانشجویان این رشته ها طی دوران تحصیل برای کارورزی در بیمارستان ها نیز نیاز به یک تسلط حداقلی بر روی زبان ترکی برای ایجاد رابطه و تعامل با بیماران خواهند داشت. متقاضی برای ورود به بازار کار ترکیه، پس از طی دوران تحصیل نیاز به اخذ مجوز کار از وزارت کار و اتحادیه کارگری در ترکیه خواهد داشت. این مجوز در ابتدا یک ساله بوده و سپس برای مدت سه سال و بعد از آن برای شش سال تمدید می شود. پس از 8 سال کار در ترکیه، دیگر نیازی به تمدید مجوز کار در این کشور وجود نخواهد داشت. ذیل این مطلب نمودار نرخ بیکاری در کشور ترکیه طی یک دهه اخیر را مشاهده خواهید نمود. چنانچه ملاحظه می فرمایید نرخ بیکاری در این کشور بسیار بالا می باشد.

نمودار نرخ بیکاری ترکیه در سال 2023

وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل پزشکی در ترکیه

در خصوص اخذ اقامت و تابعیت ترکیه باید گفت که صرفاً با تحصیل پزشکی در ترکیه، دریافت اقامت ترکیه و به تبع آن دریافت تابعیت و شهروندی در این کشور محقق نخواهد شد. به صورت کلی چنانچه فرد پس از گذراندن دوره تحصیلی و اخذ مدرک خود موفق به دریافت شغل شود، پس از چند سال کار کردن و پرداخت بیمه و مالیات در این کشور می تواند درخواست اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت تسلیم نماید.

لازم است بدانید که دو تابعیتی در کشور ترکیه پذیرفته شده است. در نتیجه برای اخذ تابعیت این کشور، نیازی به ترک تابعیت فعلی خود نخواهید داشت. به عنوان یک قاعده کلی برای اخذ پاسپورت ترکیه، متقاضی می بایست به مدت پنج سال متوالی و در هر سال حداقل به مدت شش ماه، در این کشور به صورت دائم سکونت نماید. پس از طی این مدت و برای کسب شهروندی در کشور ترکیه، رعایت شرایط شهروندی لازم است.


سوالات متداول

✔️ آیا تحصیل پزشکیبدون آزمون ورودی برای ترکیه امکان پذیر است؟

خیر؛ متقاضیان می بایست در آزمون ورودی این رشته شرکت نمایند که در دو نوع YOS و SAT برگزار می شود. شرایط این دو آزمون متفاوت بوده و از جمله تفاوت های آن می توان به زبان آزمون اشاره کرد.

✔️ آیا تحصیل پزشکی نیاز به مدرک زبان دارد در ترکیه؟

بله؛ داوطلبان تحصیل رشته پزشکی بایستی مدرک زبان آیلتس با نمره حداقل 6 (تافل 80 به بالا) و یا مدرک قبولی در آزمون زبان ترکی تومر ارائه دهند. در غیر این صورت می توانند دوره یک ساله ای را در دانشگاه مورد نظر خود برای یادگیری زبان بگذرانند.  

✔️ هزینه تحصیل پزشکی در کشور ترکیه چقدر است؟

تحصیل در ترکیه به زبان انگلیسی سالیانه حدود 17 تا 25 هزار دلار هزینه دارد. در حالی که هزینه تحصیل پزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه بین 12 تا 25 هزار لیر می باشد.

✔️ هزینه تحصیل رشته داروسازی و پرستاری در ترکیه چه مقدار است؟

شهریه تحصیل در رشته داروسازی در دانشگاه خصوصی ترکیه تا 25 هزار دلار در سال متغیر است. رشته پرستاری در دانشگاه های خصوصی این کشور نیز دارای هزینه 6 تا 8 هزار دلار در سال می باشد. 


سخن پایانی

تحصیل پزشکی در ترکیه، مدارک و شرایط لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی ترکیه در رشته پزشکی و هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه در این مقاله به تفصیل مورد بحث و بررسی علمی قرار داده شد. چنانچه ذکر نمودیم برای ورود به دانشگاه های کشور ترکیه می بایست از سد آزمون های ورودی آن گذر کرد. پس از آن حتی در دست داشتن نمره آزمون بالا نیز تضمین کننده پذیرش برای تحصیل پزشکی در ترکیه نخواهد بود؛ چرا که این فرآیند در ترکیه به خصوص در سال های اخیر به رقابت دشواری تبدیل شده است. هزینه تحصیل پزشکی و دندانپزشکی بدون آزمون در ترکیه بررسی شد. صرف تحصیل در این کشور، دستیابی به اقامت دائم و تابعیت ترکیه را امکان پذیر نخواهد کرد. دریافت اقامت و سپس تابعیت ترکیه منوط به ورود به بازار کار ترکیه و اشتغال در این کشور می باشد. برای ورود به بازار کار نیز لزوم تسلط به زبان ترکی، از بزرگترین موانع و مشکلات پیش روی متقاضیان است. نرخ بالای بیکاری در این کشور، مسیر پیش روی دانشجو برای یافتن شغل مورد نظر و تداوم اقامت در ترکیه را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین احتمال تبدیل تجربه تحصیل پزشکی در ترکیه به تجربه کار در این کشور پایین است. لذا به نظر می رسد که متقاضیان مهاجرت به خارج از کشور از طریق تحصیل بهتر است که به بررسی شرایط خود برای تحصیل پزشکی در کشورهای انگلیسی زبان و مهاجرپذیر نظیر اتریش، آلمان، استرالیا و کانادا بپردازند که اقامت تحصیلی در آن، به نحوی منجر به کسب اقامت آن کشور می شود. علاوه بر این، با توجه به شهریه پزشکی دانشگاه خصوصی ترکیه و شرایط کار پزشکی در ترکیه، می توان تحصیل رایگان پزشکی در فرانسه و اتریش را پیشنهاد کرد که از شرایط مساعد کار پس از تحصیل نیز برخوردارند. شما می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل پزشکی در کشور ترکیه و دیگر کشورهای جهان، با موسسه ملک پور ارتباط برقرار نموده و از مشاوره تلفنی رایگان متخصصین مجرب ما بهره مند گردید. علاوه بر این با تکمیل فرم تماس می توانید درخواست دریافت تماس تلفنی و مشاوره رایگان نمایید. همچنین این امکان برای شما فراهم است تا در صورت داشتن سوال در ارتباط با این نوشتار، آن ها را در بخش "ثبت پرسش" با ما به اشتراک گذاشته و پاسخ را در کمترین زمان ممکن از مشاورین این مجموعه دریافت کنید.

امتیاز 5 از 5 ( 9 رای ثبت شده)

ثبت پرسش
کیمیا کریمی
سلام وقت شما بخیر. می خواستم بدونم که برای تحصیل پزشکی در ترکیه حتما باید به زبان انگلیسی مسلط باشم؟ من زبان ترکی را خیلی خوب بلدم. برای همین می خواستم برم ترکیه. در ضمن می شه در مورد هزینه ها هم یکم برام توضیح بدید؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز برای تحصیل در ترکیه موسسات و دانشگاهی هستند که شما انگلیسی تحصیل کنید اما چون پزشکی تحصیل می کنید و هدفتان طبابت در ترکیه باشد زبان بومی بیشتر به کمکتان می آید. در خصوص هزینه ها دوره های پیش پزشکی ترکیه 4 تا 5 هزار دلار هزینه ها متغییر است اما دانشگاه ها اگر خصوصی تحصیل کنید تا 19.000 دلار هم سالیانه هزینه دارند. پیشنهاد می کنم قبل هر اقدامی حتما با موسسه تماس بگیرید تا شرایط عمومی شما برای کشورهای تاپ و رایگانی چون المان و فرانسه هم بصورت رایگان بررسی شود. موفق باشید.
علیپور
سلام و وقت بخیر ممنون از مقاله خوبتون میخواستم بدونم آیا برای تحصیل پزشکی در ترکیه به زبان ترکی علاوه بر آزمون یوس، باید آزمون دیگه ای بدیم؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب خیر آزمون دیگری نخواهید داشت
صفدریان
سلام وقتتون بخیر باشه ممنونم از مقاله خوبتون در خصوص تحصیل پزشکی در ترکیه. میخواستم بدونم آیا بعد از آزمون یوس باید آزمون دیگه ای برای پذیرش پزشکی بدیم؟ و اینکه آیا مدرک دانشگاه های ترکیه در ایران مورد قبول هستند؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب ممنون از همراهی شما دوست عزیز خیر نیازی نیست آزمون دیگری بدهید در خصوص مدرک بعضی از دانشگاهها مورد قبول می باشد و بعضی خیر .برای دریافت اطلاعات بیشتر و دقیق تر با کارشناسان موسسه تماس حاصل فرمایید و از مشاوره رایگان استفاده نمایید.
یاس
سلام من دوازدهم هستم ورشته ی ریاضی بامعدل بالای ۱۸میخونم وبه زبان ترکی مسلط هستم اگرتغییر رشته به تجربی بدم چقدر امکان قبولی من داخل رشته های پزشکی یا داروسازی دانشگاه های دولتی ترکیه هست؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
سلام و عرض ادب دوست عزیز شما باید در آزمون های مخصوص نمره قابل قبول کسب نمایید پیشنهاد میکنم با مشاوران موسسه ملک پور تماس بگیرید تا شرایط شما را برای مهاجرت به ترکیه و همچنین کشورهای تاپ، به صورت کامل بررسی کنند
رجبی
سلام و عرض ادب با دیپلم تجربی میشه آزمون یوس داد و بعد از قبولی رشته های مهندسی خوند؟
X

فرم پاسخ به این نظر



پاسخ کارشناسان
با سلام و عرض ادب دوست عزیز باید ببینید دانشگاه های مورد نظر شما برای ورود آزمون یوس را قبول دارند یا نه.
مشاوره رایگان